Priebeh rímskokatolíckeho sobáša

Priebeh sobáša sa v závislosti od cirkvi mení. Rozdiely badať nielen v samotnom priebehu, ale aj vyslovených sľuboch. Nevesta.sk vám ponúka pohľad na sobáš rímskokatolíckej cirkvi.
nevesta_rimskokatolicky_sobas_001

Niekoľko dní pred svadbou by mali snúbenci absolvovať svätú spoveď, ktorú odporúčajú kňazi využiť na dôkladnejšiu revíziu svojho života a aj vzťahu k Bohu. V deň sobáša sa snúbenci so svadobnými hosťami zhromaždia pred chrámom. Hostia sa postupne usadia vo vnútri a nevesta so ženíchom čakajú na kňaza, ktorý ich príde privítať. Následne ich sprevádza pred oltár. Alternatíva, že nevestu k oltáru privádza otec, je známa skôr z filmov než založená na skutočnosti. Svedkovia snúbencov sa postavia za nich.

 

Kňaz po prežehnaní privíta snúbencov a ostatných prítomných v chráme a prednesie modlitbu za pár. Nasleduje čítanie zo Svätého písma. Čítať môže niektorý zo snúbencov alebo z prítomných hostí. Po čítaní sa spieva žalm, všetci hostia odpovedajú spevom. Kňaz prečíta evanjelium, po ktorom nasleduje krátky príhovor a po príhovore vlastný obrad uzavretia manželstva.

 

Kňaz oslovuje snúbencov krstnými menami (napríklad Michal a Mária): „Michal, Mária, rozhodli ste sa uzavrieť sviatostné manželstvo. Teraz nastáva tá chvíľa, keď Kristus Pán tu pred zástupcom Cirkvi a pred cirkevnou obcou sviatostne spečatí vašu lásku. Preto sa vás pred Bohom a Cirkvou pýtam: Je toto vaše rozhodnutie slobodné a úprimné?“ Nevesta so ženíchom odpovedajú každý zvlášť: „Áno.“ Kňaz: „Michal a Mária, ste rozhodnutí žiť v úprimnej láske a vo vzájomnej úcte po celý život?“ Snúbenci opäť odpovedajú: „Áno.“
Kňaz: „Chcete si založiť rodinu. Pýtam sa vás pred Bohom a Cirkvou: Ste ochotní s láskou prijať deti ako dar Boží a vychovávať ich podľa Kristovho evanjelia a podľa zákonov jeho Cirkvi?“ Snúbenci: „Áno.“ Kňaz otázky ukončuje: „Keď teda chcete uzavrieť sviatostný manželský zväzok, podajte si ruky a pred Pánom Bohom a jeho Cirkvou vyjadrite svoj manželský súhlas.“ Nevesta so ženíchom sa v tej chvíli chytia za ruky a držia sa po celý čas odriekania sľubu. Manželský sľub môže mať dve podoby, buď kňaz kladie otázky a snúbenci odpovedajú, alebo celú formulku sľubu odriekajú snúbenci sami.

nevesta_rimskokatolicky_sobas_002

Prvá forma manželského sľubu:
Kňaz sa pýta najskôr ženícha: „Michal, beriete si Máriu za svoju manželku?“
Ženích odpovedá: „Beriem.“
Kňaz: „Sľubujete pred všemohúcim Bohom, že jej budete verným manželom a že ju nikdy neopustíte ani v šťastí ani v nešťastí, ani v zdraví ani v chorobe, a že ju budete milovať a ctiť po všetky dni svojho života?“
Ženích: „Sľubujem.“
Podobne sa kňaz pýta aj nevesty a ona odpovedá rovnako ako ženích.

 

nevesta_rimskokatolicky_sobas_003Druhá forma manželského sľubu:
Ženích: „Ja, Michal, beriem si teba, Mária, za manželku a sľubujem pred všemohúcim Bohom, že ti budem verným manželom a že ťa nikdy neopustím ani v šťastí, ani v nešťastí, ani v zdraví, ani v chorobe a že ťa budem milovať a ctiť po všetky dni svojho života.“
A rovnako prednesie svoj sľub aj nevesta.

 

Či už si vyberiete jednu alebo druhú formu sľubu, po každom z nich kňaz položí na stále spojené ruky novomanželov štólu a hovorí: „A ja v mene svätej Cirkvi potvrdzujem, že ste uzavreli sviatostné manželstvo a požehnávam ho v mene Otca i Syna i Ducha Svätého. Čo Boh spojil, človek nech nerozlučuje.“ Všetci v kostole povedia: „Amen.“

Po tomto prichádza na rad prísaha snúbencov. Novomanželia si kľaknú, pravú ruku položia na kríž a hovoria (najskôr muž, potom žena): „Pred oltárom nášho Pána Ježiša Krista prisahám, že svoj manželský sľub dodržím. Tak mi, Pán Boh, pomáhaj.“

 

nevesta_rimskokatolicky_sobas_004Nasleduje požehnanie a odovzdanie prsteňov. Novomanželia držia tácku, na ktorej sú položené prstene a kňaz hovorí: „Požehnaj, Pane, tieto prstene. Žehnáme ich v tvojom mene, aby tí, čo ich budú nosiť, zachovávali neporušenú vernosť, plnili tvoju vôľu, zotrvávali v tvojom pokoji a žili vo vzájomnej láske až do smrti. Skrze Krista, nášho Pána.“ Novomanželia: „Amen.“ Kňaz následne pokropí prstene svätenou vodou, manžel nastokne prsteň manželke a hovorí: „Mária, prijmi tento prsteň ako znak mojej lásky a vernosti v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.“ S podobnou prosbou nastokne manželovi prsteň aj manželka. Nasleduje modlitba za novomanželov a prosby. Na záver sa prítomní pomodlia Otčenáš a príjmu požehnanie.

 

Po ňom idú novomanželia a svedkovia podpísať sobášne zápisnice. Ostatní prítomní zatiaľ vytvoria stredom kostola slávnostný koridor, ktorým novomanželia prejdú pred kostol, aby mohli prijímať gratulácie.

 

Foto: súkromný archív novomanželov Káčerovcov

Lenka  | 7.10.2010, 08:00